PRIOPĆENJE I POZIV ZA POMOĆ IZ ŽRNOVA
PRIOPĆENJE ZA JAVNOST i POZIV ZA POMOĆ
Naše selo Žrnovo, na otoku Korčuli, se nalazi pred opasnošću koja ozbiljno prijeti njegovoj budućnosti. U tijeku je izgradnja zaobilaznice, pod službenim nazivom «rekonstrukcija Državne ceste D 118», a zapravo je u tijeku izgradnja nove ceste koja presijeca Žrnovo kroz njegovo središte.
Naša udruga «Stari trudi» i blizu 300 mještana potpisnika peticije smo protiv tog rješenja i molimo da se ono preispita od strane Državnih organa, te da se učini napor da se cesta izmjesti i da zaobidje naše selo. Napominjemo da je ova naša inicijativa stara preko godinu dana i da se naše molbe nalaze kod više nadležnih organa od Općine Korčula, Hrvatskih cesta do više resornih Ministarstava.
Mi nismo za zadržavanje postojeće stare ceste koja prolazi kroz selo.
Mi se slažemo da je formalno-pravna situacija do koje je došlo spletom okolnosti pravno održiva, medjutim, skrećemo pozornost na slijedeće činjenice :
-
Idejni projekt nove ceste je donešen prije oko 30 godina, u drugo vrijeme i s drugim shvaćanjima glede čuvanja prirodne i kulturne baštine i turizma,
-
U vrijeme obnavljanja tog idejnog projekta, prije nekoliko godina, takodjer nisu sagledane sve okolnosti i moguće štete.
Od tog vremena do danas je Žrnovo je postalo turističko selo, temeljem njegovih nespornih vrijednosti : lijepog krajobraza, autentične seoske arhitekture, starih poljskih puteva, mira i tišine. Žrnovo ugošćuje više od tisuću gostiju - šetača u prirodi u sezoni koja traje od polovice svibnja do kraja rujna. Od tog turizma u selu živi 40-tak obitelji, medju njima ih ima kojima je to jedini izvor prihoda.
Nova cesta ide kroz centar našeg sela i predstavlja višestruku opasnost za opstojnost turizma u Žrnovu. Ona će uništiti našu prirodnu baštinu, jer ćemo umjesto zelenih površina, nasada maslina, stoljetnih čempresa, starih kamenih ogradnih zidova, poljskih kućica i puteva dobiti veliku crnu traku obrubljenu otpadnim materijalom u duljini od 3 km i širini od desetak metara.
Nova cesta presijeca stari put kojim se stoljećima održava noćna procesija na Veliki Petak i na Tjelovo. U tim prilikama će promet novom cestom biti zatvoren, ili će se naša procesija zaustavljati da propusti automobile. Dali je to rješenje za glavnu otočku komunikaciju?
Nova cesta presijeca na 15 mjesta naše stare poljske puteve i komunikacije izmedju zaseoka. Po takvim putevima šetaju naši gosti. Kada ih više ne bude, naš će projekt trajnog oživljavanja Žrnova kroz turizam doći u opasnost, jer gosti više neće uživati u miru i u tišini koju će prekidati buka sve jačeg prometa.
Naše goste svakako ne zanima šetati po asfaltu nego upravo po poljskim putevima. Napominjemo, da su naši mještani bez ičije pomoći sami obnovili preko 30 km poljskih puteva po kojima šetaju naši zadovoljni gosti.
Nova cesta je realna opasnost za starije stanovnika našeg sela i za našu djecu, jer presijeca glavnu seosku cestu po sredini, prolazeći na manje od 200 metara od škole. Na tome mjestu je predvidjen semafor (!). Otok Korčula će vjerojatno biti jedini naš otok na kojemu će semafor regulirati promet, u vrijeme kada nastojimo biti mediteran kakav je nekada bio. Zar je to moguće ??
Iz ovih razloga molimo sve nadležne da zaustave ovaj projekt, a sve koji će čitati ovaj naš apel, da nas podrže. Kada cesta već prodje, šteta će biti nepopravljiva i njene posljedice po naše selo mogu biti pogubne. Kroz turizam tek oživljeno selo može biti ponovo vraćeno u vrijeme kada su Žrnovci napuštali selo i ostavljali prazne kuće. Ne vjerujemo da je ikome u Hrvatskoj to cilj.
Mnogi su projekti u našoj državi radi probudjene svijesti gradjana o očuvanju baštine bili izmijenjeni, pa držimo da je to moguće i u ovome slučaju. Molimo pomognite da očuvamo naše Žrnovo onakvim kakvo je bilo, čime je zaslužilo našu brigu i mjesto u turističkim katalozima inozemnih agencija.
Hvala Vam što ste pročitali naše priopćenje i molbu. Nadamo se Vašoj pomoći.
Marko Bakarić Predsjednik Udruge
Telefon za informacije : (020) 721 030
e-mail : Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite. 10 rujna 2005